Hverdagen
Jeg forsøger på bedste vis at holde så god struktur i hverdagen som muligt, så børnene oplever kontinuitet og ro. Struktur er for mig at være et skridt foran, så der er plads til uforudsete hændelser.
Hverdagen er en balancegang mellem aktiviteter, læring og ro. Vores aktiviteter følger meget årstiden, hvor vi udnytter naturens resurser. Vi laver blandt andet forskellig saft, plukker æbler, laver hyldeperler, finder sten og kogler, kigger på dyr som vi støder på i haven og i vejkanten, bygger sandslotte og mange andre sjove ting. Se mere under fanen: Natur pasningsordning, hvor der findes en årsplan over vores forskellige naturaktiviteter.
Vi bruger også meget tid i vores køkkenhave, lige fra det første frø kommer i jorden i foråret, til det sidste er høstet først på efteråret.
Vi læser historie og synger hver dag, det er en dejlig måde at samles på.
Vi har en fast ugedag, hvor vi arbejder med de 18 grundbevægelser, det er i forhold til vores blå flag, “Spring ud i naturen” flaget.
En gang om ugen er vi på tur, hvis det passer ind. Det kan være en tur på engen, ned i vores frugthave, ud på stubmarkerne, på bondegårdsbesøg, alt efter hvad årstiden byder på.
Kost er vigtig for mig – jeg lægger vægt på at kosten er sund og varieret, så børnene bliver tilbudt mange forskellige slags råvarer. Smag, sanser, duft og konsistens skal udforskes! Her er det også vi nyder køkkenhaven, hvor børnene er med i hele afgrødens proces fra spire til høst. I min tid som kommunal dagplejer, var jeg med til at udvikle den daværende kostpolitik i Nordfyns kommunale dagpleje.
Når børnene har fødselsdag fejrer vi dem selvfølgelig. Vi synger fødselsdagssang, dækker bordet fint med flag, hygger med frugt og boller- og selvfølgelig gave til fødselsdagsbarnet.
Søvn og søvnbehov er jo individuelt fra barn til barn. Det indretter jeg hverdagen efter, ligesom der er mulighed for at sove både indendørs og udendørs.