Den nye styrkede læreplan

Et af de helt store emner som er oppe i tiden er: De nye styrkede læreplaner.

Den nye formålsparagraf, det vil sige læreplan for alle dagtilbud er:

Alle dagtilbud skal fremme barnets trivsel, læring, udvikling, og dannelse gennem trygge pædagogiske læringsmiljøer, hvor leg er grundlæggende, og man tager udgangspunkt i et børneperspektiv.

Det er ikke et lovmæssigt krav, at private pasningsordninger udarbejder og fremlægger noget på skrift omkring de nye styrkede læreplaner. Jeg har valgt at gøre det alligevel, dels fordi det er vigtigt og dels fordi, jeg synes det er spændende.

Læreplanernes 6 temaer:

  • Alsidig personlig udvikling.
  • Kommunikation og sprog.
  • Krop, sanser og bevægelse.
  • Kultur, æstetik og fællesskab.
  • Natur, udeliv og science.
  • Social udvikling.

Der skal være mere fokus på læring, hvor man tager udgangspunkt i et børneperspektiv.

Temaerne er overordnede set, de samme som i de “gamle” læreplaner, men med nye formuleringer, hvilket understreger, at de skal være endnu bedre til at understøtte udvikling og med større fokus på børn i udsatte positioner.
Man kan sige, at læreplanerne har fået et kompetenceløft.
Under hvert tema er der yderligere tilknyttet 2 formål, der forklarer hvad man forventer bliver indfriet inden for hvert tema.

Det er tværgående mål, der skal favne alle børns læring, trivsel, dannelse og udvikling i et fællesskab, hvor alle børn er betydningsfulde, barndommen har værdi i sig selv.

Læring skal foregå hele dagen i en blanding af voksen planlagte aktiviteter og leg på børnenes eget initiativ, som så støttes op af den voksne med fokus, nysgerrighed og indlevelse omkring det som børnene er optaget af. Det er den voksnes ansvar ved alle aktiviteter, at alle børn er med som en aktiv del af aktiviteten, de skal mærke at de er betydningsfulde for gruppen, vi skal have fokus på de gode børnefællesskaber.

Det vil sige, at læring ikke begrænser sig til en halv time om formiddagen, læring skal foregå hele dagen og ikke i begrænsede perioder.
Der tænkes bredt, så alle punkter i læreplanen er med, i alt hvad man foretager sig i løbet af dagen. Dagen skal indeholde en god sammenhæng mellem leg, aktiviteter og praktiske gøremål, hvor alle børn er betydningsfulde, dette fremmer læring, dannelse, social og alsidig personlig udvikling.

Jeg mener, at trivsel er hjertet i et godt læringsmiljø, hvis man ikke er tryg, så trives man ikke, og i den situation vil det også være vanskeligere, at tage læring til sig.
Jeg arbejder for, at alle børn her hos mig føler sig betydningsfulde, som en vigtig del af et børnefællesskab, at de hver og èn føler sig knyttet til mig og til de andre børn. Et godt læringsmiljø, kræver et godt fællesskab med gode og trygge voksen og børnerelationer.
Omsorg er ikke bare noget voksne giver børn, børn skal også lære, at yde omsorg for andre, nogle skal måske lære, selv at tage imod omsorg. For mig er det vigtig, at de lære hvordan man er en god ven.

Jeg inddrager børnene i alt hvad dagen byder på. De er med i praktiske gøremål, de lære at hjælpe sig selv og andre, vi har en god blanding af voksenstyrede aktiviteter samt leg og aktiviteter, på børnenes eget initiativ.
Børn er gode til at hjælpe hinanden, hvis de får lov, det udvikler dem helt utroligt, både i forhold til deres færdigheder, men også personligt som de små mennesker de er. Man skal selvfølgelig huske, at tage højde for, hvor hvert enkelt barn er i sin udvikling, se dagen fra børnenes synsvinkel, oplev dagen i et børneperspektiv.

Her hos os prioriteres udelivet højt, vi er ude hver dag, følger årstidernes skiften og kender til de forskellige vejrtyper. Vi har urtehave, så vi beskæftiger os med begrebet “fra jord til bord”, hvor vi sår, høster og spiser vores egne grøntsager.
Vi arbejder også med bæredygtighed, vi sorterer affald, genbruger alt hvad vi kan, husker at slukke lyset o.s.v.
At passe på naturen og lære hvor tingene kommer fra, er efter min mening sundt for børnene, naturen har også en fantastisk effekt på børn, den giver plads til ro, fordybelse og en masse eventyr, så er det den allerbedste motorik træning for de små kroppe.

Jeg gør meget ud af her hos mig, at have tid nok, tid til at lytte og forstå, tid til at trøste, tid til at være nysgerrig og opleve sammen med dem, tid til at rumme små og store følelser, tid til bare at være der…….det man kalder nærvær.

Jeg er meget opmærksom på ikke at komme til, at begrænse børnenes læring, det er nemlig meget nemt, at komme til at gøre, og mange voksne kommer helt ubevidst til det.
Jeg lader dem selv knappe trøjen, selvom det tager lidt længere tid, når man kan gå, så går man selv så meget som muligt , bliver der fundet en orm eller en frø, så glæder jeg mig sammen med dem over deres fund, og hjælper med at holde hvis de ikke helt tør selv.
Jeg ved godt, at små dyr af krible krable slagsen, kan være grænseoverskridende for mange voksne, det er sådan set også ok, men gør barnet den tjeneste, ikke at vise afsky da de lynhurtigt vil kopierer den voksnes frygt eller væmmelse ved det fundne dyr og af den grund, måske går glip af oplevelsen.
Det samme gælder hvis barnet kravler op på noget, der må den voksne ikke lade sin egen frygt begrænse barnet, så hellere støtte barnet i dets opdagelser.
Det er vigtigt, at barnet får styrket sin motorik, både finmotorikken og grovmotorikken, for jo mere barnet mestre og kan selv, jo større glæde oplever barnet ved livet og får dermed også lyst til, at lære mere.

I den verden vi lever i, hvor alt efterhånden bliver gjort op i hvor godt man præsterer, der skal vi huske at lege, fjolle, slå koldbøtter, være nysgerrige, være gode ved hinanden og respekterer hinandens forskelligheder,Vi er alle lige betydningsfulde uanset hår og hudfarve, kulturel baggrund eller hvad der måtte være. Når man har det godt med sig selv og kan rumme andre, der ikke lige ligner en selv, så kommer resten meget lettere.

Forældresamarbejde der bygger på tillid og ærlighed, er et vigtigt element i ethvert barns trivsel. Her hos mig følger forældrene meget med i, hvad jeg laver med børnene, og de er altid velkommen til at deltage, hvis de skulle have lyst til det.
Skulle jeg have en bekymring omkring et barn, taler jeg med forældrene om det, så vi på bedste vis i fællesskab, kan få hjulpet barnet i den rigtige retning.
Jeg informerer om hvad vi har brugt dagen på via en sms incl. billeder til alle forældre, den bliver afsendt i middagsstunden, når børnene sover. Der ud over har jeg en tavle som jeg skriver på og en kalender med sovetider.
Jeg har flere gange om året arrangementer, som forældre og børn og deres søskende deltager i. Det er altid utrolig hyggeligt med de sammenkomster, da forældrene her får talt sammen på kryds og tværs, jeg oplever, at dette også gør noget godt for hele samarbejdet, fordi vores sammenhold derved bliver styrket, alle er velkomne og bliver automatisk en vigtig del af fællesskabet.

Jeg gør også brug af vores lokalområde.
Vi har en bondegård vi besøger, vi besøger minkfarmen, vi får savsmuld fra den lokale tømmer, jeg har allieret mig med en lokal pilefletter, der vil hjælpe os med nogle kranse af pil, vi benytter os af et tilbud med musikalsk legestue i vores kirke o.s.v.

Her hos Mettes Grønne Spirer- privat pasningsordning har vi:

  • Hjerterum og plads til forskellighed.
  • Leg og læring med øje for det enkelte barn og fokus på fællesskab.
  • Sund og varieret kost, med grøntsager fra børnenes egen køkkenhave.
  • Eventyr i børnehøjde, hvor udelivet prioriteres højt.